Eerste hulp bij CIR & huisvestingsdossiers

15
apr
2024

Op 18 maart 2024 is het Centraal Inschrijvingsregister (CIR) van start gegaan. Mensen die in aanmerking willen komen voor sociale huisvesting, moeten zich voortaan online inschrijven in het CIR. Daarnaast moeten kandidaten hun aanvraagdossier zelf up-to-date houden. Het Woonloket van OCMW Brugge helpt hier maximaal bij.

Schepen Pablo ANNYS: “Bij het Woonloket van OCMW Brugge kan je als burger terecht voor allerhande vragen over sociale huisvesting, huurproblemen, huurachterstal, huursubsidies en -premies. We proberen zowel huurders als verhuurders te ondersteunen. Dat gebeurt op afspraak en we merken dat de dienstverlening nodig is. Het woonloket ontving vorig jaar meer dan 1.300 burgers met vragen over hun huisvestingsdossier. Met de lancering van het CIR, het Centrale Inschrijvingsregister, zal het aantal vragen nog toenemen.”

Inschrijvingen van kandidaat-huurders voor een sociale woning zijn bij het Brugse woonloket bijzonder courant, net als aanvragen voor huursubsidies en huurpremie, en dreigende thuisloosheid. Een maatschappelijk werker van team wonen (Welzijnsvereniging ’t Sas) behandelt de dossiers. In deze periode komt daar ook de actualisatie via de Brugse huisvestingsmaatschappij Vivendo bij.

Franky Demon, voorzitter Vivendo: “Tot 10 mei geldt er een actualisatieperiode bij Vivendo. Iedereen die op onze wachtlijst staat, moet zijn of haar inschrijving opnieuw bevestigen. Tijdens deze eenmalige actualisatie wordt aan iedere kandidaat-huurder gevraagd om te laten weten of die nog kandidaat wil blijven voor een sociale woning. Vanuit Vivendo zijn er begin april 2024 meer dan 5.000 actualisatiebrieven gestuurd naar deze kandidaat-huurders. We vragen om hun gegevens na te kijken en te bevestigen in het CIR. Als er geen reactie komt, sturen we op 15 mei een laatste herinneringsbrief. Het woonloket biedt ondersteuning aan burgers bij dit traject en daar zijn we erg blij om.”

Iedereen met vragen over de actualisatie van huisvestingsaanvragen, kan in het Woonloket langskomen op afspraak. De komende weken zijn er 11 bijkomende halve dagen waarop er een maatschappelijk werker aanwezig is in het Woonloket, ook om vragen van Vivendo-cliënteel te beantwoorden.


Ontving je een brief van Vivendo? Dan breng je die best samen met je e-ID en pincode of de ItsMe-app mee naar je afspraak.

Een afspraak voor het woonloket maak je via de website van Stad Brugge, via het telefoonnummer 050 32 63 77 of via woonloket@sasbrugge.be 

Openingsuren Woonloket:

-           ma-di-do*-vrij: 8u30 – 12u
-           woe: 13u – 16u en 16u – 19u

Vanaf 22/04 is het loket open van 13u30 tot 16u voor alle vragen over het CIR en de actualisatie.

Op donderdagochtend is er vrij loket. Dan kun je zonder afspraak langskomen.

Deel deze pagina